onsdag 16 april 2008

Motståndsrörelse

kvinnor/kvinnors utseende/kvinnors kroppar osv. verkar ju oftast falla under allmänägandekommentarsrätt dvs. att det är fritt fram för alla och var och en att kommentera en kvinna/kvinnas utseende/kvinnas kropp osv hur som helst och när som helst. Man kan ju lätt tänka sig att det var typ jättejättemånga fler som kommenterade t.ex. miss Pirellis outfit i melodifestivalen än vad de kommenterades om t.ex. de där bröderna i dito tävling. Kan det bero på att kvinnor har mer varierade sätt att se ut på och att det därför känns mer befogat att slänga i väg en kommentar? Och nu är det ju inte så att det bara är män som kommenterar kvinnor utan lika mycket kvinna-kvinna.

Nåväl, iallafall har jag börjat med en privat motståndsrörelse där jag i samma andra (som ovanstående) kommenterar män till höger och vänster, och lite mindre kommentarer skickas i väg mot kvinnligt håll. Jag har dock fått kommentarer (!) om detta som menar på att "på det sättet blir ju inte välden bättre, det bästa vore ju om INGEN kommenterade". Jo visst, jag håller med. Men eftersom den processen verkar ta sjuuuukt lång tid så motståndar jag lite tills dess. Inte för att det är en speciellt kul hobby, alla män/gubbar ser ju typ likadana ut (iallafall på tv) men jag lyckas ändå alltid hitta nått att trycka dit på. Vi får väl se vart det barkar hän

1 kommentar:

Anonym sa...

Daligt argument att världen inte blir bättre .. motivationen är ju att folk ska fa upp ögonen för detta och därför kommentera tjejerna mindre...
Det är ju sa att folk hajar till om en man beskrivs som t.ex. "du vet han med platt stjärt", och om folk inser att kvinnor beskrivs pa detta sätt dag ut och dag in .. sa ändrar de förhoppningsvis sitt beteende. Man far dock vara noga med att förklara syftet.
Jag har nyss fatt min handledare att sluta säga "hon den tjocka" med hjälp av denna teknik: "och hur var HAN da? Tjock, smal, flintis?"
Go Sis!!
Anna