söndag 6 april 2008

Att vara vänner på gamla meriter

är inget som direkt lockar för min del. Det verkar vara som att allt för många umgås på basis av "ååå.. kommer du ihåg när vi gick i femman?? Då vi kastade pinnar i ån..ååååå så kuuuul vi hade dåå" för att sedan upprepa ovan nämnda story vid varje umgängestillfälle som för att understryka att "ååååå.. vikka kompisar vi är ändå". Att man sedan inte har koll på vad den andra sysslar med/står för osv. nowadays verkar vara av mindre betydelse, nejnej det är ju den där speciella upplevelsen från länge tillbaka som är stommen i relationen. Jag blir lite bekymrad över sådana relationer; var är bodyn i det hela?? På samma sätt tycker jag mig kunna se att många kärleksrelationer fortgår vi liknande vis. "Åååå.. så käääära vi var för 10 år sedan. Kolla på det här kortet (som är från första semestern tillsammans på Kreta), sååå himla fint" och så tuffar man på med vetskapen om att en gång i tiden då, då var allt fruktansvärt bra och kärleksfullt och romantiskt och man hade sex dygnet runt (vilket typ är samma för typ 98% av alla kärleksrelationer; det kallas nykär eller annat valfritt, och går över efter ett tag för lika många). Varför bryr sig så få så lite om riktiga saker? varför diskuterar man inte saker på riktigt?

Själv har jag börjat sålla, mest omedvetet men efter ett tag så märks det ju. De som ger mig något på riktigt och de som jag ger något på riktigt finns kvar medan de andra försiktigt suddas bort mer och mer. Det är fantastiskt skönt (och känns vuxet på nått viss). Jag vill inte lägga min tid på gamla storys och skämt. Jag vill ha body och känsla, något på riktigt.
För att illusionera detta citeras en favoritTiger lou-bit
so out of time and place
this is the last trace
i'll ever leave behind
i'll ever mention

i wanna be irreplaceable
i wanna be of use i wanna be functional

5 kommentarer:

mina sa...

Attans vad vuxen du är och vad jag känner igen mig. Fördelen med att flytta runt mycket är ju att det är lättare att välja de vänner man verkligen VILL ha kvar

kitty_k sa...

men hallå... sååå vuxen är jag väl inte ändå... :)

Robert sa...

...bara vanligt vett egentligen, men ack så sällsynt trots detta :P

mina sa...

okej, men jag menar vuxen på ett bra sätt ;) Mogen och genomtänkt liksom... så inget illa ment. Går det bra med studierna?

Preppy sa...

Friendship is the shit! Jag har också börjat sålla... Lite diskret men ändå. Jag pallar inte hålla kontakt m personer som äter upp mig inifrån, det är ingen mening med det.

Förresten, kan inte du haka på 6m invigningen??? Jag ska ner o det hade varit ååååå så kul å seees haha. =)

Kram