fredag 30 maj 2008

att bli vuxen

Nu är det snart dax för min lillalilla lillasyster att springa ut i livet; med andra ord - hon ska ta studenten, tjoho! När jag själv för en del år sedan tog studenten så var planerna att snabbast möjligt flytta hemifrån, skaffa en egen lya och bara ha skitgoda braiga saker i kylen. Så jag sökte en kurs i Linköping där min storasyrra bodde och fick i och för sig bo hos henne i ungefär 2 månader innan jag fick ett eget boende och då var det inte ens ett eget boende utan snarare en sunkig trea i Ryd (alla som har varit i Linköping vet hur sunkigt/studentikost det är i Ryd) som delades med en kamrat på filosofiska fakulteten. Så planerna att bara ha jättegoda saker i kylen raserades ganska snart då jag och killen som jag bodde med bestämde oss för att ha gemensam matkassa samt att vi skulle laga mat varannan dag till båda då såklart. Jag gillade att laga mat och höll på med storkok och grejer på mina matdagar. Dessvärre var det dock med killens matliga inspiration(?); han lagade bara tomatsås med bacon. Eller så älskade han den rätten, jag vet inte. Det tipset jag har till lilla lillasyrran är nu att om du ska bli kombo i ditt vuxna liv - skit i gemensam matkassa! Ha en egen hylla i kylen/frysen! Annars finns risken att du får leva på svål under oöverskådlig framtid.

4 kommentarer:

Robert sa...

Hade ni gemensam matkassa...haha, hade jag glömt..kul!

kitty_k sa...

sådär kul om jag får säga det själv

Anonym sa...

Men Amelie ska bo i min lägenhet heeeeeelt själv som till och med har en liten frys till den hemmagjorda glassen och skafferi till avokadosen !!! + gasspis!!!!!
Synd var att du föddes för tidigt för att få njuta av denna lyx och jag antar att när du bodde hos mig serverades det mest konsums frysta pås-strips i ugn och chokladmousse + nudlar.... men jag kanske kan återgälda med min charm ... eh?

kitty_k sa...

Näää, här ska det inte behöva åtgäldas nått... Fast gärna lite filosofiska diskussioner över en påse strips i sommar (ev. mousse till efterrätt också)