tisdag 25 mars 2008

På onsdag börjar min nya karriär

och till hösten börjar antagligen en helt ny karriär, långt bort från sjukhusets vita pyjamasar och mer nära grekiska filosofer som typ Sokrates (säkert). Det jag försöker säga är att imorgon börjar metodkursen för magisterprogrammet, tjoho! Metodkurser ligger ju oftast inte så högt i rang för den rutinerade högskolestudenten men jag ser faktiskt fram emot detta mucho. Är det för att jag inte är så rutinerad kanske?
Fram till höstterminen kommer magisterarbetet vara som en hobbyverksamhet vid sidan om heltidsjobbet på sjukan, i stil med en virkkurs har jag tänkt mig.
Till hösten har jag fått erbjudande om att arbeta på högskolan. Hoppas att det blir så! Där kommer jag vara lite av en standbyfröken på halvtid och ägna mig åt studier på halvtid. (För den lite mer pålästa läsaren som förstår att "standbyfröken, det finns den minsann inget som heter" så kan jag meddela att tjänsten på skolan heter amanuens som eg. betyder "lägre bokhållare", vilket låter sådär smickrande men jag antar att jag självmant kommer att lyfta dess innebörd till långt högre höjder.. jag kommer i allafall ha ett eget kontor(tror jag, jag har redan tänkt ut hur jag ska inreda det)... låter inte det i allafall lite grekfilosofstyle?)

Många tycker att man ska jobba länge länge som riktig sjuksköterska (dvs bli bitter på en vårdavdelning) innan man läser vidare. Nä just det, då är det ju mycket skönare att veta ALLT på vårdavdelningen och vara DEN BÄSTA på den minimala sfären av 16 patientsalar och ett fikarum - yes!
Själv har jag mer förhoppningen att bli halvbra i ett långt större space.

5 kommentarer:

mina sa...

Grattis, ammanuens låter ju toppenhäftigt tycker jag, även om det skulle innebära att få betalt för att hålla böcker och vara låg ;)

kitty_k sa...

Hej o tack!! Hoppas att det blir bra. Har du hittat nån lya i göteborg än? Har du det bra?

mina sa...

Hej, ja det har jag faktiskt! En tvåa precis vid ett löparspår så det blir nog perfekt :). Jag har det bra efter omständigheterna :). Hoppas du inte tycker att det är jobbigt/konstigt att jag kommenterar din blogg. Men jag gillade dig när vi träffades :)

kitty_k sa...

sweet!! och nej, I love kommentarer på min blogg och dessutom läser jag din blogg mä och gillar dig!

(problem: ska man svara på sin egen blogg eller ska man svara på den som har kommenterats blogg?? Kan vi reda ut detta ihop!? :)

mina sa...

Vad bra!! ja du, det var en svår fråga... man kan nog göra vilket som. Om det är ett direkt svar kanske det är bättre i ens egen blogg, men om det är mer en kommentar liksom tillbaka kanske det passar bättre i den andras... äsch jag vet inte, jag är alldeles för ny i den här bloggvärlden. Vi borde fråga nån som vet, typ Alex Schulman :)

ps, jag gillar ditt mä, lite så där gnällbältigt och snyggt :)