söndag 30 mars 2008

den barmhärtiga samariten Florence N. is the shit

Att bevisa sin vuxenhet med ikeafamilykortet känns sådär; tvetydigt så att säga.

I lördags skulle vi gå in på ett hak i göteborg och jag, som har typ 30 kort i min plånbok, börjar rafsa och riva efter mitt körkort. Och så tror jag äntligen att jag har hittat den och kommer/säger i samma sekund på att "nej, det här var ju ikeafamilykortet" varpå vakten säger "va?! ikeafamilykort? Ja med ett sånt kommer du in i vilket fall som helst". Således blev jag insläppt utan att visa leg. Påpekas ska göras att det inte var en så kallad ikeafamilyhappening som vi skulle på, i så fall hade ju ovanstående händelse inte varit speciellt spännande rent analytiskt. Tydligen hade det med något slags åldersbevis att göra, vilket jag inte alls hänger med på. Jag har ju haft mitt ikeafamilykort så länge jag kan minnas (ok, det var ljug, men jag har längelänge haft en liten förkärlek på att spendera hårt förvärvade slantar på ljuv heminredning och således finnes också ikeafamilykortet förvarat i min plånka). Tänk om jag hade varit en asnördig (dvs heminredningsintresserad) 17åring som försöker fejka ålder med vuxenpoängskort? Nåväl, han var väl inte allt för lättlurad, vakten alltså, jag har ju ändå permanentat hår osv.
När jag väl hade myglat in mig på stället blev jag lite sugen på en fika och sprang över till seveneleven och köpte kaffe och bulle. Där träffade jag även på en hemlös människa (tror jag?) som låg och sov skönt över en bardisk. Bredvid honom satt en skylt som uppmanade gästerna att lämna stället så fort man hade fikat färdigt. Mitt arma modershjärta smälte en aning så när jag hade snaskat i mig halva bullen och kaffet så hämtade jag lite mer kaffe (i smyg) och ställde bredvid den skönhetssovande mannen - jag tyckte gott att han kunde få sova några timmar i lite varma lokaler och sedan ha lite att äta innan han begav sig ut i den bistra kylan. Hoppas att han därmed inte blev utslängd, han fikade ju för i helvete!!

R/t (vilket, på sjuksköterskespråk, betyder "relaterat till" och som på någon helt ofattbar anledning förkortas på detta vis, tror ej att det är språkligt korrekt. Dessutom kan man ju faktiskt skriva ut orden i sin helhet... "hel och het oooaaa") mitt tidigare inlägg om att skit kommer tillbaka och att jag själv i mina inlägg delar ut en del skit så vill jag bara förtydliga att jag är helt medveten om detta och att få lite skit tillbaka då och då skadar ju inte; det kan ju ses som en utmaning så att man inte alldeles torkar ut av tristess. Dock så vill jag inte bli hånad, eller för den delen håna, på mitt jobb. Därav denna blogg (till viss del).

Inga kommentarer: