fredag 4 juli 2008

teratologen

På semestrar läser jag mycket böcker. fast det var inte sant, för det var inte sant.. jag har nämligen aldrig haft betald semester förrän i år, tjoho och det är väl egentligen det som kallas för semester. Ändock så har jag ju varit "ledig" utan betalning (dvs. arbetslös med ångest) vilket i nedanstående text dock benämns som semester.
Åter- på semestrar läser jag mycket böcker och på årets semester gjordes det samma. Dock inträffade en mycket obehaglig sak.. Min kära storasyster och jag var på en bokhandel och shoppade loss vilket föranledde att hon tipsade mig om en bok (en bok som hon inte alls själv hade läst utan mest hade sett och tyckte att den nog skulle passa mig mest härlett till bokens titel). Nåväl, boken i fråga heter "Äldreomsorgen i övre kågedalen" av Nikanor Teratologen vilket också inköptes och på semesterresan plockades boken fram och skulle avnjutas.. OOOÄÄÄÄÄÄÄÄ.. jag har aldrig läst en vidrigare bok. LÄS DEN ALDRIG! På bokens baksida återfinns sedvanliga recensioner och på denna står bland annat "Denna bok borde aldrig ha skrivits, ännu mindre givits ut. Varning är härmed eftertryckligen utfärdad!" Och dum som jag är så läste jag ju såklart detta och skrattade lite och tänkte att "haha, det här är säkert en kul bok, det måste ju vara en släng av ironi!". Men nejnejnej.. Första dagen som jag läste i boken hade jag svårt att äta över huvud taget så jag bestämde mig för att sluta läsa men eftersom jag trodde att jag hade slutat läsa där det var som mest äckligt beslutade jag mig lite senare för att läsa klart boken ändå... nejnejnej.. varför gjorde jag det? LÄS DEN ALDRIG! Personen som skrivit boken går under pseudonym (antar jag) och det är nog bäst för honom/henne, antar att personen i fråga annars skulle bli uppsökt och spöad allt för mycket annars

5 kommentarer:

Robert sa...

Det är ju inte svårt att bli en smula nyfiken vad som kan tänkas stå i den ändå... Kan du inte slänga in ett citat så kan jag bestämma mig sen :)

mina sa...

hmm... jag har last den, sa rob, den ar inget for dig, du har val tillrackligt manga olasta bocker som vantar?

Verkligen en skum bok, men ocksa lite av en "must-have read" i vissa kretsar, sa nu kan du anse dig intellektuell pa ett helt nytt pln ;)

kitty_k sa...

ååå... yes!!! ännu fler pluspoäng på smartkontot alltså!? du ska väl på kent i gbg va?

Anonym sa...

Heeeeejjjj förlat fast ja det var verkligen i god tro...
Saknar dig jättemycket!!!
PussPuss
PS: tycker inte heller att Rob ska läsa boken.

Anonym sa...

En slump förde mig till ditt inlägg om "Äldreomsorgen..." och väl där blev jag bedrövad över din uppfattning om boken. Bedrövad å dina vägna, över allt du gått miste om, ty det är en mustig och djupt berörande berättelse om man ägnar den viss tid.
Likt många andra tycks du ha läst den utan manual, om jag får säga så. Mitt tips är att du börjar om och försöker se mellan raderna: bortse från den ganska mediokra ramberättelsen (i den mån det finns någon)och låt dig istället hänföras av det väldiga vetandet, det mejslat spänstiga språket och av sättet karaktärerna hanteras - helt utelämnade åt sig själva och sin existentiella sorg; hur man skapar sin egen mytologi, moral och världsordning.

Det blev ett rätt skitnödigt och pretentiöst inlägg ser jag nu, men en så djupt missuppfattad bok förtjänar emellanåt en liten stridsskrift till sitt försvar.
Jag själv låter vämjeligheterna passera (de trubbas av per automatik faktiskt) och fokuserar på de humoristiska, dråpliga och satiriska delarna i denna min absoluta barnbok.

Mycket nöje!
/Henrik